hoe kun je steunen

een gift van 40 euro of meer overschrijven naar











Kom op tegen Kanker






gegevens volgen nog !!!




steeds met een fiscaal attest !














maandag 21 februari 2011

het idee en de voorbereiding

hallo,
mezelf vlug even voorstellen;
zoals de titel doet vermoeden, ben ik een Vlaamse gynaecoloog, Steven Van Calenbergh, werkzaam in het AZTurnhout, die ook graag es met de fiets uitpakt.

Reeds vorig jaar had ik de ambitie om - in naam en ten voordele van de vele kankerpatiënten- deze monsterrit van 1000 km over 4 dagen te rijden.
ik fietste nu wel al, meestal wekelijks, en in de zomer zitten daar langere ritten in de Ardennen bij, maar dit zou wel - voor mij toch- heel veel zijn.Ik denk dat ik dag 3 en 4 al redelijk diep zal zijn gegaan... maar dat is symbolisch niets vergeleken met de strijd tegen kanker.

Als arts word je vaker met kanker geconfornteerd. Soms ben je heel machteloos en gefrustreerd in deze steeds in aantal groeiende ziekte. Soms zijn dit kranige oudere patiënten, soms zeer jonge mensen, zoals een persoonlijke vriendin die in de zwangerschap leukemie ( vorm van bloedkanker) kreeg. Allemaal mensen, gekraakt in hun levensloop. Sommige leveren helse strijden en kunnen genezen of eindigen dan toch niet waar ze echt wilden, of gaan veel te vroeg heen.

Zelf beoefen ik, naast de verloskunde ( waar we dus ook soms met kanker worden geconfronteerd!) , meer de 'goedaardige' gynaecologie. Dit wil zeggen dat ik vaak de patienten voor  behandeling van echte gynaecologische kankers ( borst, eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals doorverwijs, vaak binnen ons ziekenhuis naar (meer) onocologisch gynaecologen, senolgen, oncologen en radiotherapeuten, soms daarbuiten, naar een universitaire dienst. Zo heeft Leuven nu al heel wat ervaring met kanker en chemotherapie in de zwangerschap. Kennis die enkel mogelijk is door op Vlaams niveau samen te werken en vorsers te steunen hierin. Elke dag

Ik wou zelf al lang ' een goed doel' combineren met mijn andere passie, namelijk fietsen. ( "andere" dan mijn werk en mijn gezin !).

Nu zie ik de kans om naar dit doel toe te leven. Trainingen zal ik moeten 'stelen' met de uren die ik werk.
Zo plan ik al de woensdag ochtend ritten (als ik de dinsdagnacht vrij ben)  vanaf 5 uur, om wat te kunnen trainen in de week. De weekends dat ik niet moet werken zal ik vooral de zaterdag proberen snel lange ritten te doen. Hopelijk haal ik mijn doel , en met mij zeer velen , zodat de ZAAK ( vrij naar de woorden van Lance Armstrong) kan geholpen worden.

wordt vervolgd

3 opmerkingen:

  1. Steven, wat een uitdaging! We wensen je bijzonder veel succes, weinig lekke tubes en veel wind in de rug. Stevige groet Nico en Inge Verhoeven - Abrams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Steven,
    mooi initiatief !!!
    Ga deze uitdaging in je eentje aan ?
    Misschien vind je het leuk om een aantal kilometers wat collega-wielertoetristen te hebben die U "uit de wind" kunnen plaatsen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt knap dat je dit wilt doen! We worden allemaal op de ene of andere moment wel geconfronteerd met kanker. Je denkt vaak dat het jou, je familie of vrienden niet zal treffen, tot het zover is...
    Ontzettend veel succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen